simeneide.com

"Alle vil redde verden, men ingen vil hjelpe mamma med oppvasken"

Min bloggliste

Ved en gjennomgang av bloggen min i dag fant jeg ut at jeg ikke har noen lenker til noen blogger. Ettersom enhver blogg med respekt for andre har dette, og jeg helt klart ønsker å være i den kategorien, tenkte jeg å liste opp noen som jeg mener absolutt bør være på en slik liste:

The Economist
Riktignok ikke en blogg, men en viktigere kilde til informasjon og analyse av samfunnet rundt oss har jeg ennå ikke funnet. Obligatorisk hver uke!

Morgenbladet
Ikke like opptatt av økonomi, men jeg vil nesten hevde det er den norske ekvivalente til The Economist.

Liberaleren
Prinsippfaste, og med en sterk trang til å bruke eiendomsretten i dens videste betydning, og forsvare den deretter. I tillegg er Per Aage Pleyms politiske analyser og nå også fremtidsnoveller både moro og spennende å lese. Liberaleren.no

Johan Norberg
Mannen er kjent som forsvareren av markedsliberalisme, og også en av hovedmotstanderne til Naomi Klein. Tross utfordringene er han en optimist uten like, noe også bøkene hans bærer preg av. Bloggen hans er for det meste kommentarer, og kan være både interessante og morsomme å lese. johannorberg.net

The Marketplace of Ideas – podcast
Colin Marshalls Marketplace of Ideas er en radiopodcast som interjuver personer som har undersøkt eller tenkt på nye, fasinerende ideer. Derfor er temaene relativt spredt, men det flotte med podcast er at man kan være litt selektiv. Derfor sitter jeg veldig ofte igjen med mye etter en time med Marketplace. Temaene jeg har funnet spesiellt interessante er «On possible futures», «On David Hume», «On probablility» og «On decisionmaking». Her er det bare å plukke ukritisk og legge inn på mp3-spilleren!

Mises University – podcast
De er ultra-liberale, men allikevel verdt å høre på. Mises Institute har laget en podcastserie over foredragsholderne under Mises University. For alle som er over middels engasjerte i politisk filosofi, økonomi og idèhistorie gir disse foreleserne gode poenger om forskjeller mellom den østerriske skolen, klassisk økonomi og sosialisme – på en ryddig og interessant måte.

Kjetil Løset
Politisk journalist hos tv2, med både informative og interessante blogginnlegg på siden sin. Innfallsvinkler ofte på siden av det vanlige medier har, og en side som ofte besøkes.

Sondre Olsen
Krfu’er, og til tider altfor kristenkonservativ. Dog er det gode argumenter som kommer frem, og en kikk innom sondreolsen.no er ofte spennende.

Liberal Bloggrevy
Unge Venstres bloggrevy er en god ting. Den samler flere av Unge Venstres bloggere, og er derfor en god måte å snappe opp de blogginnleggene fra Unge Venstre-rørsla. Siden alle her ikke er like gode til å blogge kontinuerlig, så her er et godt sted å lese Annes, Jonas‘, Runars eller alle de andres nye blogginnlegg.

Vox Populi
En obligatorisk stopp på denne listen. Knut Johannesen sier han sparker i alle retninger, men jeg sier meg enig i mye han skriver, så vi kan ikke være så uenige. Uansett, han har mange nye innfallsvinkler jeg setter pris på.

Fredrik Mellem
sosialdemokratiet.no er riktinok sosialdemokrat, men kanskje en av de bedre?

Erlend Sand
Norges fremste unge EU-forkjemper, og dermed leder i Europaungdommen. For noen år siden husker jeg han irriterte seg lilla over at ungdomspartier ønsker utredninger i programmene sine. I dag er hans øverste innlegg på bloggen en jubel for en EØS-utredning. Erlend er ellers prinsippfast og god til å snakke/skrive for seg.

Alle er kanskje ikke nevnt i denne listen, så godt mulig det kommer en ‘del 2’. Men allikevel, hvem flere fortjener en plass på denne listen?

19 juni, 2009 - Posted by | Society | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

