simeneide.com

"Alle vil redde verden, men ingen vil hjelpe mamma med oppvasken"

My world is flat

Akkurat nå sitter jeg rundt et leirbål i tessungdalen, indre Telemark. Jeg hører sauer rundt meg, og lokalbefolkningen har en så brei dialekt at frøken brustad ville vært stolt. I dag har jeg padlet austbygdåa, en elv kjent blandt padlere som perlen av telemark. i tillegg til dette fikk jeg i kveld, ved leirbålet, en mail fra unge venstres hviterussiske samarbeidspartnere angående en rapport fra et felles prosjekt. Enda bedre, jeg kunne oversette hans erfaringer som var skrevet på russisk via babelfish, for så å lime dette inn i prosjektrapporten – alt sammen har foregått ved leirbålet! Det er på tide kalle seg internettifisert.

Etter den dyrebare erfaringen jeg fikk av å glemme igjen laptopen på hytta tidligere i sommer, bestemte jeg meg for å bli så lite avhengig av en bestemt maskin som mulig. Nå bruker jeg Google Docs dersom jeg skal skrive et dokument, e-posten min blir automatisk synkronisert med alle de maskinene jeg bruker oftest (den kan selvfølgelig også sjekkes på nettsider), og kalenderen min er nå på google sine hjemmesider, og lastes også ned til laptop og mobil. Det virkelige gjennombruddet var allikevel på fredag, da jeg gikk til innkjøp av den nye iPhonen – slik at jeg kan ha internett tilgjengelig så lenge jeg har mobilnett – til en pris selv en student kan ta seg råd til! Så etter å ha lest en stund i The world is flat av Thomas Friedman vil jeg gjerne hoppe på ordbruken hans: Im wireless and always in touch with friends from all over the world – I have been flattened.

Det er utrolig hva utviklingen av teknologi har gjort for oss mennesker. Å ordne til rette de instutisjoner i samfunnet slik at både du og jeg kan strekke oss stadig lengre etter det vi vil ha, er noe av det viktigste liberalismen kan bidra med. Slik kan den legge til rette slik at mennesker kan leve sine ønskede liv: som aksjemegler, sauebonde i tessungdalen eller padlende i samme dal. I en tid hvor sosialister forsøker å latterliggjøre frie markeder, roper land som India og Hviterussland etter mer handel som en del av løsningen på krisen. Globaliseringsmotstandere blir stadig svakere og forsøker å bruke finanskrisen som et siste argument mot frihandelen til ingen nytte – godene med en flat og globalisert verden har aldri før vært tydeligere, og de blir bare tydeligere.

1 august, 2009 - Posted by | Economics, International, Society | , , ,

1 kommentar »

  1. […] i dag. For å sjekke en faktaopplysning må jeg ikke gå inn i naborommet: jeg har iPhonen i lomma. Den er allerede påskrudd, og selv om jeg skulle måtte gå til sekken for å hente laptopen: […]

    Tilbakeping av Nett er best? « simeneide.com | 25 februar, 2010


Legg igjen en kommentar

