simeneide.com

"Alle vil redde verden, men ingen vil hjelpe mamma med oppvasken"

Personopplysninger på avveie … igjen!

Nå har det skjedd igjen. Personnumre er sendt ut fra UiO til flere e-postadresser, og dermed er mange personnumre på avveie. Alvorlige glipp om helt sensitive opplysninger kommer ofte på avveie. Personnumre fra selvangivelsen, skattelister i England mistet på tog og så videre, og så videre. Dette i seg selv bør jo være et særdeles viktig argument for å ikke implementere Datalagringsdirektivet som Jan Omdahl beskriver korrekt i Dagbladet 10. januar:

I LØPET AV ÅRET skal et EU-direktiv om datalagring bli til norsk lov. Direktivet er blant annet en reaksjon på terrorbombingene i London og Madrid, og pålegger telefoni- og nettleverandører å lagre alle trafikkdata for din fasttelefoni, mobiltelefoni, IP-telefoni, e-post og internettbruk, og gjøre dem tilgjengelige for politi eller etterretning dersom du mistenkes for en alvorlig forbrytelse.

Med disse dataene kan du i stor grad kartlegge et menneskets liv, ettersom dagens samfunn i mye større grad foregår med midler som datalagringsdirektivet ønsker å overvåke. For å vise viktigheten i dette, la meg plukke ut et par eksempler fra min egen dag i dag:

  • Jeg ringte til tannlegen og bestilte en time fordi jeg har vondt i en tann. Ikke så ille, men hvis jeg ringer til kjønnssykdomsekspert ville jeg følt meg betydeligere flauere;
  • I dag har jeg sent flere e-poster med en person i Hviterussland. Denne personen er en Hviterussisk menneskerettighetsaktivist som kunne fått problemer dersom Hviterussiske myndigheter fant ut om at han hadde kontakt med Unge Venstres Hviterusslandprosjekt;
  • Ifølge internetthistorikken kan jeg lett lese at jeg har vært inne på nettsiden http://quiz.start.no/50373, noe som kan, dersom man klikker inn på den vise at jeg har tatt en test som heter «Din mentale puppestørrelse». Dersom du leter litt lengre i historikken min, kan man se jeg ble en B.

Det er ikke bare flaut at disse opplysningene kan komme på avveie. Det er også særdeles farlig dersom du har noe informasjon som du ikke vil skal havne i gale hender. Det er derfor det er

  • viktig å lagre minst mulig av denne informasjonen;
  • hvis du allikevel må lagre det, få det mest mulig desentralisert (altså, ikke for mye på en person til å ødelegge);
  • Uansett ha strenge rutiner slik at sensitiv informasjon IKKE KAN LEKKES.

Det er mange grunner til å avsky Datalagringsdirektivet, og at informasjon kan komme på avveie er et veldig viktig argument. Jeg anbefaler alle å bli med på Liberalerens kampanje mot datalagringsdirektivet! For, vi ender opp i et overvåkningssamfunn dersom vi ikke står imot slike direktiver, slik Vox Populi beskriver:

Tenk deg at det står en myndighetsperson ved postkassen din hver dag. Han registrerer all posten din. Hvem som er avsender, når den er sendt, hvor den kommer fra og hvor stort omfang den har. All informasjonen som nedtegnes legges i en database og lagres for et tidsrom av 6-24 måneder. Hadde du syntes det var ok? Du hadde sannsynligvis blitt fly forbanna og bedt vedkommende forsvinne til et vesentlig varmere strøk.

Men når myndighetsgnomene gjør det samme med e-posten din og i tillegg lagrer all informasjon om hvem du ringer til, hvor lenge samtalen varte, hvor mobiltelefonene din befant seg da du ringte og hvor mottakeren av samtalen befant seg. Og gjør det samme med alle SMSene og MMSene dine.

3 september, 2009 - Posted by | Civil Liberties, Society

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

