simeneide.com

"Alle vil redde verden, men ingen vil hjelpe mamma med oppvasken"

Nett er best?

«Kunnskapssøkeren med nettutgaven av leksikonet hjemme blir nødt til å gå inn i et annet rom, skru på pc-en, legge i cd-romen, vente på oppkobling og så lete seg frem til det han søker av opplysninger. En slik metode for kunnskapsinnhenting vil ganske raskt vise seg å være ubrukelig til praktiske formål, og derfor lagt bort i de tusen hjem.»

Leif Osvold (1998) skriver at leksikon fungerer best på papir.

Slik så Leif Osvold for seg hvordan det elektroniske leksikonet ville bli i sin artikkel «papir er best» fra 1998. Og det har kanskje ikke gått så bra for Store norske på nett, men å kalle nettleksikon for en flopp, fortoner seg noe surrealistisk i dag. For å sjekke en faktaopplysning må jeg ikke gå inn i naborommet: jeg har iPhonen i lomma. Den er allerede påskrudd, og selv om jeg skulle måtte gå til sekken for å hente laptopen: cd-rom har jeg ikke hatt på laptopen min de siste to årene. Oppkobling vet jeg knapt hva er, og å åpne wikipedia tar ikke mer enn 0.3 sekunder. Skal jeg dobbeltsjekke noe, kan jeg alltids klikket meg inn på caplex.no eller store norske for den del. I verste fall får jeg spørre om noen har referanser på twitter.

Nå var det på ingen måte slik da Osvold skrev innlegget sitt. Da var teknologien ny, og ikke like enkel å bruke som den er i dag. I dag har teknologien blomstret, og produkter som vi tidligere betalte i dyre dommer for i form av skrivebehandlingsprogrammer, er i dag gratisvare på internett. Og kanskje det mest fantastiske – de som tilbyr tjenestene gratis tjener allikevel penger!

Hva med aviser?
Aviser ser kanskje noe av den samme trenden som leksikon har gjort: mer og mer skjer på nettet. Det er ikke helt likt. Google sine produkter er ikke behandlet av ansatte som sitter og skriver artikler, og Google har langt flere brukere enn Dagbladet.no har. Man ser også flere svakheter ved den elektroniske distrubusjonen som gjør at papir kanskje foreløpelig er å foretrekke som avisform: det er slitsomt å lese på en dataskjerm, og der leserbrettene har kommet inn for å løse dette, er de fortsatt i nybegynnerfasen: mitt abonnoment på The Economist på Kindle er vanskelig å få en god oversikt over, og vanskelig å bla igjennom for et førsteinntrykk.

Allikevel ønsker jeg ikke å gjøre den samme tabben som Leif Osvold gjorde med leksikonet: å liste opp alle de feil teknologien har pr idag, for så si at den ikke kan utvikle seg. Heller ikke er det nødvendigvis lurt å høre på alle de som driver aviser i dag for å se om internettaviser kan ha noe for seg: det er ikke nødvendigvis de som er best på nett. Den tidligere kjempen på leksikon i Norge, Store Norske, måtte gi tapt på internett. Det er ikke sikkert, men kanskje dette også  er skjebnen til giganter i norske medier også. Det spørs om de kan tilpasse seg.

25 februar, 2010 - Posted by | Economics, Society | , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: